Friday, March 16, 2012

Anda mahu jadi jutawan senyap?

So last week I ada post berkenaan dgn kebarangkalian utk rugi kalau kite tak follow strategy yang disyorkan. Now I want to share some info for you is it possible kalau you all nak jadi jutawan dengan hanya bermodalkan RM 100 setiap bulan? Wowww!!! sound good rite but back to the basic just follow the strategy and be consistently….and make sure target is for long term investment.

Untuk menjadi investor yang Berjaya, kesabaran adalah element yang sangat penting yang perlu ada bagi setiap investor. So untuk merealisasikan impian menjadi jutawan senyap, sila rujuk carta di bawah dan sila padankan tahun pelaburan anda.


So kalau you all invest ke dalam unit trust range dividen yang you akan dapat adalah diantara 5% - 20%. But untuk long term investment insyaAllah you all akan dapat average dalam 15% per year. Let say you all invest selama 35 tahun dengan bermodalkan RM 100, dengan purata 15% setahun you all akan mendapat perolehan sebanyak RM 1,485,064...Wowww again….banyak kan….but kalau you all realize benda ni awal……kalaulah sekarang anda berumur 30 tahun, anda akan merasai keuntungan sebanyak itu selepas anda berumur 65 tahun…. emmm tp msh sempat bukan?

Bayangkan kalau kesedaran itu bermula seawal usia mesti akan menjadi jutawan senyap pada usia yang lebih muda. Dan itu pelaburan dengan hanya RM100 sahaja, just imagine kalau you all invest regularly RM 200,RM 300 or RM 500 sebulan, lagi lah cepat nak jadi jutawan senyap ni dan mungkin anda akan bersara lebih awal lagi tidak perlu bekerja pada usia yang semakin banyak. Now pun kita dapat bayangkan dengan hanya RM100 kalau kita ke supermarket satu bag plastik je yang kita bawak balik…huhuhu…..nilainya terlalu kecil…..

The moral of the story kat sini ialah you all kenalah ada kesedaran dari sekarang and sangat pentingnya diversify your saving. InsyaAllah dengan hanya membuat regular saving RM100 anda boleh menjadi jutawan senyap dan secara tidak langsung dapat menjamin kehidupan yang lebih selesa pada masa masa tua kelak.